Máloco dokáže zkazit dovolenou či důležitou pracovní cestu jako zpoždění nebo zrušení letu. Alespoň drobnou útěchou pak mohou být kompenzace, které Vám musí letecké společnosti v některých případech vyplatit. Tomu, kdy máte na kompenzaci za zpoždění nebo zrušení letu nárok, se krátce věnujeme v tomto článku.
Podmínky pro vyplacení kompenzace
Oblast ochrany práv cestujících v letecké dopravě, a tedy i nároků na kompenzaci, upravuje nařízení Evropské unie.[1]Tato úprava zároveň vymezuje i to, u kterých letů můžete kompenzaci za zpoždění či zrušení letu požadovat.
Aby Vám náležel nárok na kompenzaci, musí se jednat o let v rámci Evropské unie, případně o let, který alespoň vylétal ze státu v Evropské unii (nehledě na to, zda se jedná o evropskou aerolinku či aerolinku původem mimo EU), či o let s příletem na území Evropské unie, pokud se jedná o aerolinku z Evropské unie.
Podmínkou pro získání kompenzace v případě zpoždění letu je délka zpoždění alespoň 3 hodiny. Musí se ale jednat o zpoždění, které vzniklo na straně leteckého dopravce, nemůže tedy jít o mimořádné okolnosti. Na kompenzaci tak nebudete mít nárok, pokud byl let zpožděn či zrušen z důvodu špatného počasí, či například poškozením letadla povětrnostními podmínkami.
Kompenzace za zpoždění letu
Pokud Vám vzniklo právo na kompenzaci, měla by Vám podle nařízení letecká společnost vyplatit 250, 400, nebo 600 euro.
250 euro získáte v případě alespoň 3hodinového zpoždění, a to u letu ve vzdálenosti do 1500 kilometrů, 400 euro pak u letů od 1500 kilometrů do 3500 kilometrů a 600 euro u delších letů.
Pokud Vám letecká společnost nabídne přesměrování na cílové místo, kompenzaci může snížit až o polovinu, a to pokud zpoždění při přesměrování nepřesáhne:
· 2 hodiny v případě letů o délce nejvýše 1500 km;
· 3 hodiny u letů od 1500 km do 3500 km;
· 4 hodiny u ostatních letů
Kompenzace za zrušení letu
Podle Nařízení je kompenzace možná při zrušení letu, pokud se cestující o této skutečnosti nedozvěděli s dostatečným předstihem.
Nárok na finanční kompenzaci vzniká ve výši podle vzdálenosti letu, jak je uvedeno výše u zpoždění letu, pokud Vás letecká společnost informovala o zrušení méně než 2 týdny před odletem a nebyl Vám nabídnut alternativní let. Cestující mají právo na náhradu škody od provozujícího leteckého dopravce, jestliže:
· nebyli o zrušení informováni alespoň 2 týdny před plánovaným časem odletu, nebo;
· nebyli o zrušení informováni ve lhůtě od 2 týdnů do 7 dnů před plánovaným časem odletu a nebylo jim nabídnuto přesměrování, které by jim umožnilo odletět nejpozději 2 hodiny před původně plánovaným časem odletu a dosáhnout jejich cílového místa určení nejpozději 4 hodiny po původně plánovaném čase příletu, nebo;
· nebyli informování o zrušení ve lhůtě kratší 7 dnů před plánovaným časem odletu a nebylo jim nabídnuto přesměrování jejich letu, které by jim umožnilo odletět nejpozději 1 hodinu před původně plánovaným časem odletu a dosáhnout cílového místa určení nejpozději 2 hodiny po původně plánovaném čase příletu.
Jak kompenzaci získat?
Pokud se domníváte, že Vám kompenzace náleží, doporučujeme obrátit se s požadavkem přímo na leteckou společnost. Nárok je přitom vhodné uplatnit co nejdříve. Ne všichni letečtí dopravci se ale k Vašim nárokům postaví stejně ochotně. Může se tedy stát, že žádosti nevyhoví a kompenzace se pak budete muset domáhat jinými způsoby.
V takovém případě Vám doporučujeme obrátit se na právního zástupce, který Vám pomůže s komunikací a případně pak i v následném soudním sporu s leteckou společností.
[1] Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004 ze dne 11. února 2004, kterým se stanoví společná pravidla náhrad a pomoci cestujícím v letecké dopravě v případě odepření nástupu na palubu, zrušení nebo významného zpoždění letů.