Vynucování minimálních cen Vás může přijít draho: nejen citelná pokuta, ale s příchodem hromadných žalob i náhrada škody spotřebitelům

Hromadné žaloby
Nekalá soutěž
Náhrada škody

S hromadnými žalobami už to tentokrát vypadá opravdu nadějně. Pro podnikatele však znamenají riziko, že spotřebitelé budou společně uplatňovat nároky, které se jim dosud nevyplatilo vymáhat jednotlivě.

V této souvislosti upozorňujeme i na zvýšenou aktivitu ÚOHS v oblasti distribuce spotřebního zboží, kde v poslední době padaly citelné pokuty.

Rozhodnutí ÚOHS o pokutě pak může dát i dobrý základ (a návod) pro škodové nároky skupin spotřebitelů poškozených zakázaným jednáním. S příchodem hromadných žalob tak může být pokuta daná úřadem nakonec jen tou "menší" starostí.

ÚOHS se v poslední době zaměřil na distributory spotřebního zboží, kteří prostřednictvím tzv. vertikálních dohod vynucovali stanovení minimálních cen svých výrobků. Tím protiprávně omezovali cenovou soutěž a poškozovali tak nejen prodejce, ale především spotřebitele, kteří tak museli výrobky zakupovat za vyšší cenu.

Zakázané jednání nespočívalo jen ve smluvních ujednáních, ale i např. i v hrozbě ukončení dodávek v případě porušení nepsaných cenových pravidel.

Odhalení „hříšníci“ sice s ÚOHS následně spolupracovali a uzavřeli dohody o narovnání, přesto musí uhradit rekordní pokuty: ELECTROLUX s.r.o. (distributor spotřebičů ELECTROLUX, AEG a Zanussi) ve výši 125,4 mil. Kč, Groupe SEB s.r.o. (distributor spotřebičů značek Krups, Moulinex, Rowenta, Tefal a WMF) ve výši 72,3 mil. Kč a FAST ČR (prodávající např. značky Sencor, Yenkee, Stell a Fieldmann) ve výši 30,2 mil. Kč.

Hrozbě takového postihu lze předejít prověrkou smluvního rámce dodavatelských vztahů a reálné obchodní praxe. K předcházení a zmírnění následků protisoutěžního jednání pak slouží i tzv. compliance program.

Poškození mají nárok na odškodnění: riziko hromadných žalob

Rizikem protisoutěžního jednání je pak vedle citelné pokuty i povinnost k náhradě škody. Nynější rozhodnutí ÚOHS o protisoutěžním jednání je pak významnou oporou pro vymáhání těchto nároků.

Prodejcům mohla škoda vzniknout například tím, že nemohli své skladové zásoby prodat za konkurenceschopnou cenu a eventuelně mohli být nuceni takové zboží zcela odepsat.

Poškození byli i koncoví spotřebitelé, kteří museli nakupovat výrobky za vyšší ceny. Dosud spotřebitelé mohli takové nároky uplatňovat pouze jednotlivě. To se však zřejmě brzy změní se očekávaným přijetím zákona o hromadných žalobách. Lze tak reálně očekávat, že s porušením hospodářské soutěže začnou být ve větší míře uplatňovány i náhradové nároky.

Pokud by vás k uvedenému zajímalo něco bližšího, neváhejte se v oblasti pravidel nekalé soutěže obrátit na JUDr. Ing. Víta Švestku a ohledně uplatňování nároků z nekalé soutěže či náhrady škody na Mgr. Martina Tůmu, Ph.D.