Vytopený dům nebo nabourané auto, aneb jak se dostat k penězům od pojišťovny

pojistné plnění
Zajímavost

Ať už Vás vytopili sousedi, byli jste účastníky autonehody či živelné pohromy, dost možná jste se již setkali s pojmem likvidace pojistné události. Ta představuje řetězec dílčích úkonů, který započne uplatněním požadavku na plnění u pojišťovny, a na jehož konci Vám v ideálním případě pojišťovna toto plnění poskytne. V horším případě pojišťovna oznámí, že na plnění nebo jeho část nárok nemáte. Aby byly Vaše šance na úspěch co největší, vyplatí se mít alespoň základní přehled o průběhu tohoto procesu. Byť je nutné mít na paměti, že jednotlivé druhy pojištění se se mohou ve svých podmínkách lišit, poskytujeme Vám jednoduchý přehled k likvidaci pojistných událostí v tomto krátkém článku.

Požadavek na pojistné plnění

Prvním krokem cesty k získání plnění od pojišťovny vždy bude uplatnění požadavku u Vaší pojišťovny. Důležité je vždy myslet na to, abyste svůj požadavek uplatnili co nejdříve po vzniku samotné pojistné události. Zároveň musíte pravdivě informovat pojišťovnu o všech relevantních skutečnostech, zejména je důležité podrobně vysvětlit vznik, rozsah a následky pojistné události. Měli byste pojišťovnu případně informovat také o právech třetích osob, či zda máte další pojištění u jiné pojišťovny, které by se na tuto událost také mohlo vztahovat.

Ke všemu výše uvedenému je samozřejmě potřeba doložit potřebné doklady (ať už se jedná o listiny či vlastní fotografie). Stručně řečeno, musíte všemi dostupnými prostředky prokázat, že k pojistné události došlo, a to v rozsahu, v jakém tvrdíte. Nakonec se vždy vyplatí projít si pojistnou smlouvu, kterou jste s pojišťovnou uzavřeli, případně obecné podmínky, které pravděpodobně naleznete na webových stránkách Vaší pojišťovny. Praktickou informací může být fakt, že o plnění nemusí žádat přímo oprávněná osoba ze smlouvy, nýbrž i další osoby, které mají na pojistném plnění právní zájem, tedy třeba Váš manžel či manželka.

Šetření pojišťovny

Poté co předložíte svůj požadavek pojišťovně, pojišťovna bez zbytečného odkladu zahájí proces, který se označuje jako šetření. V rámci této fáze pojišťovna sama zjišťuje existenci a rozsah Vámi popisované události a při ní vzniklé škody (obecně jsme se škodě věnovali zde). Po šetření pojišťovna porovnává své závěry s pojistnou smlouvou a svými podmínkami, aby vyhodnotila, zda nárok na vyplacení pojistného plnění i podle jejího názoru máte.

Šetření vždy končí okamžikem, kdy Vám pojišťovna sdělí jeho výsledek a zároveň s tímto sdělením Vám musí písemně zdůvodnit výši přiznaného plnění, případně musí odůvodnit zamítnutí Vašeho požadavku. Zpravidla by tak měla učinit do 3 měsíců ode dne oznámení události z Vaší strany.

V případě, že jste v oznámení zaslaném pojišťovně uvedli jakékoliv nepravdivé či hrubě zkreslené informace, případně jste cokoliv zamlčeli, může po Vás pojišťovna požadovat uhrazení nákladů, které vynaložila na získání takových informací při šetření, proto je dobré před uplatněním Vašeho požadavku důkladně zkontrolovat, že vše řádně dokládáte. Samozřejmě také (s určitými výslovně sjednanými výjimkami) platí, že nárok na pojistné plnění nemáte v případě, kdy jste pojistnou událost způsobili sami. Tak je tomu třeba v případě, kdy řídíte pod vlivem alkoholu a způsobíte dopravní nehodu – pojišťovna za Vás na základě pojištění sice uhradí škodu poškozené osobě, po Vás pak bude vyžadovat proplacení takové škody.

Vyplacení přiznaného plnění

Pokud jste oznámení vyplnili řádně a pojišťovna Vám v rámci šetření přiznala pojistné plnění, musí Vám plnění vyplatit do 15 dnů ode dne sdělení výsledků šetření.

Zamítnutí či přiznání neúměrně nízkého plnění

V případě, že jste nespokojení s výsledky šetření Vaší pojišťovny, je nejjednodušším způsobem obrany podání odvolání k samotné pojišťovně. Jiné oddělení pojišťovny pak bude zkoumat, zda je šetření v pořádku. V případě, že neuspějete ani s tímto odvoláním, nabízí se ještě například mimosoudní řešení sporů prostřednictvím České obchodní inspekce, případně Kanceláře ombudsmana České asociace pojišťoven.

Pokud neuspějete ani s tímto řešením, nabízí se uplatnění svého nároku u soudu (o tom, jak soudní jednání probíhá, jsme psali zde). Zde často soudce k posouzení likvidace pojistné události využívá služby soudních znalců. Soudní řízení proti pojišťovně pak může být především argumentačně náročné. Z toho důvodu doporučujeme být v jeho průběhu vždy zastoupen advokátem (.

Různé druhy pojištění

Výše uvedená pravidla vycházejí z obecné právní úpravy pojištění v občanském zákoníku a týkají se pouze obecných pravidel pojištění. Dále však občanský zákoník rozlišuje konkrétní druhy pojištění, jako např. pojištění škodové, životní, úrazové a jiné, přičemž každé z těchto pojištění může mít svá specifika. Z tohoto důvodu je třeba vždy důkladně prostudovat pravidla konkrétního pojištění, případně vyhledat pomoc právníka, pokud si nejste jistí, jak v takovém případě postupovat.