Pojistné nároky (spory o výplatu pojistného plnění)

Nároky na výplatu pojistných plnění jsou častým typem soudního sporu, jelikož poškození (pojištění) mají často diametrálně odlišný náhled na škodní událost, rozsah škody i na výklad pojistných podmínek, než jaký má pojišťovna. Proto o těchto sporech musí často rozhodnout až soud.

Škodní událost krytá pojištěním

Základním předpokladem nároku na pojistné plnění je vznik pojistné události kryté pojištěním, tj. škody či újmy na pojištěné věci, či újmy na zdraví pojištěné osoby, a to způsobem, který předpokládá pojistná smlouva.

Nejčastějšími jsou pojistné události v dopravním provozu, jehož účastníci jsou povinně kryti pojištěním z odpovědnosti provozu vozidel, kde vznikají jak újmy na majetku, tak újmy na zdraví a životě.

Častými jsou i spory z pojištění majetku, a to zejména v souvislosti s živelnými událostmi, jako jsou přívalové deště, záplavy, sesuvy půdy, či například požáry.

Pro všechny druhy pojištění je proces vyřízení v zásadě obdobný:

1. Nahlášení pojistné události

Pokud jste utrpěli škodu či újmu krytou pojištěním, jste povinni zpravidla bez zbytečného odkladu pojistnou událost oznámit pojistiteli (přesná doba bývá stanovena v pojistných podmínkách) a dále postupovat dle pokynů pojistitele, který provádí likvidaci pojistné události.

Pojištěný je povinen zejména poskytnout doklady prokazující škodu, případně i umožnit pojistiteli prohlídku poškozené věci, ověření škodového děje atp. Již v této fázi lze doporučit zastoupení pojistným makléřem, popřípadě i advokátem.

2. Likvidace pojistné události

V procesu likvidace pojistné události pojistitel zjišťuje okolnosti nahlášené události, zda je tato událost krytá pojištěním a jaká je výše újmy, kterou je nutné nahradit.

Pojistitelé mají zpravidla své likvidační oddělení, které se zabývá výpočtem škody, nezřídka ale likvidaci provádějí i externí specializované společnosti.

3. Ukončení šetření pojistné události

Proces likvidace pojistné události pojistitel zakončuje tzv. ukončením šetření, kdy stanovuje výši nahraditelné škody či újmy, ke které dospěl.

Podrobněji se procesu likvidace pojistné události věnujeme v článku Jak se dostat k penězům od pojišťovny.

Stížnost proti vyřízení pojistné události pojistitelem

Pokud pojištěný se závěry šetření pojistitele nesouhlasí, může proti nim podat stížnost. V této fázi se často nárokem zabývá jiné oddělení pojišťovny, které může nárok přehodnotit a plnění navýšit, nebo stížnost zamítnout.

Často se podaří pojistné nároky vyřešit za pomoci advokáta již v této předsoudní fázi. Je-li převzetí právního zastoupení advokátem již v tuto chvíli účelné a advokát je v této fázi úspěšný, má vůči pojišťovně i právo na paušální náhradu nákladů řízení, tak jako kdyby šlo o úkony před soudem (více o nákladech řízení jsme psali zde: Jdu k soudu: kolik stojí soudní řízení?).

Žaloba o výplatu pojistného plnění

Jestliže snahy o předsoudní jednání s pojišťovnou selžou, popř. jsou úspěšné jen částečně, nezbyde pojištěným než se svého nároku domáhat soudní cestou. Zde se již pojištěný zpravidla bez advokáta neobejde.

Základní otázkou v takovém sporu je, zda došlo k pojistné události kryté pojištěním, tj. ke škodě či újmě na pojištěné věci, či újmě na zdraví pojištěné osoby, a to způsobem, který předpokládá pojistná smlouva.

Často vznikne spor již o to, zda je škodní událost zahrnuta mezi pojistnými nebezpečími. V některých případech je pak řešení pouze na soudu (jde-li o „pouhý“ výklad pojistných podmínek, které představují otázku právní), může však jít o otázku odbornou, kdy je nutné předvolat znalce aby posoudil například zda fyzikální příčina vzniku škody naplňuje definici pojistných podmínek. Znalci také často posuzují věrohodnost či pravděpodobnost vzniku nehodových dějů v případech, kdy pojišťovna rozporuje rozsah poškození nastalou pojistnou událostí.

Předmětem sporu nezřídka bývá i otázka výše způsobené škody či nemajetkové újmy (více o otázkách náhrady škody jsme psali zde: Náhrada škody). I v těchto případech mívají hlavní slovo znalci, ať už jde o ocenění nákladů na opravy či zapůjčení vozidel, popř. stanovení poklesu tržní ceny vozidla v důsledku pojistné události.

Častým předmětem sporu je i výklad pojistných podmínek (tj. zda a do jaké výše je vzniklá újma kryta sjednaným pojištěním). Nezřídka se stává, že pojistné podmínky jsou nejednoznačné. Připouštějí-li přitom pojistné podmínky dvojí výklad, je třeba posoudit, zda není na místě vyložit je způsobem pro pojištěného příznivějším – jako je tomu obecně u smluv uzavřených se spotřebiteli.

Spor o výplatu pojistného plnění může být jistě důkazně i právně náročný. Zkušený advokát je však schopen nárok a šance na úspěch střízlivě vyhodnotit a doporučit vhodný postup řešení tak, aby se pojištěný efektivně domohl svých nároků a současně co nejméně riskoval neúspěch.

Dobrou zprávou na závěr je, že pojistitelé většinou spory nevedou „ze zásady“, ale pouze z povinnosti, neboť pojišťovna si musí počínat jako řádný hospodář, a proto se často zdráhá přiznat pojistné nároky, které nemá za jednoznačné. Pokud ale padne rozhodnutí před soudem prvního stupně, popř. se nějaká otázka před soudem dostatečně objasní, zvyšuje se i vůle pojišťovny spor ukončit smírnou cestou.

Související obsah:

Jak se dostat k penězům od pojišťovny

časté otázky

Co je dobré vědět o této oblasti?

What is maladministration?

The definition of “maladministration” is quite broad, but in general it can be described as a violation of binding rules prescribed by legal norms for the conduct of a public authority in its activities, to which it is obliged and authorized on the basis of generally binding legislation. However, in the case of maladministration, this is not an illegal decision, but the procedure of the authority, which was subsequently reflected in its decision. It is often an unreasonable length of proceedings, where, although the decision given is legal in itself, the time until it is issued is contrary to procedural rules or reasonableness and the parties are therefore entitled to compensation for delays in the proceedings.

What is an illegal decision of the authority?

The right to compensation for damage caused by an unlawful decision has the parties (including omissions) in which a decision was issued, as a result of which they suffered property or non-property damage. However, it is not enough just to disagree with the decision or to seek its annulment or to declare it incorrect at the next instance. Compensation can only be claimed if the decision has been annulled or changed for illegality after it has become legal (or if the decision is non-final but enforceable).

Should I oppose the lawsuit if I recognize the claim?

Even if you accept the claim, it is better to prevent a court decision on it, for example, by paying the debt earlier or by agreeing with the claimant, as the court will usually also impose an obligation on you to pay the costs of the plaintiff's proceedings. However, the plaintiff often has the will to agree to withdraw the action in exchange for at least partial or earlier payment of the debt. It always makes sense to at least attempt an extrajudicial action.

How to claim damage caused by the state?

A claim for compensation for damage caused by the state is applied in a different procedure than a normal claim. The first step is to apply for compensation to the competent authority, often the ministry. If the Office does not grant compensation within 6 months of the submission of the application, judicial enforcement may be initiated. In such proceedings, the injured party is partially advantaged, for example, by a reduced court fee and substantially lower costs in the event of failure.

Where do I file a lawsuit? And where's the appeal?

To file an action, it is necessary to designate a court of substantive and local jurisdiction. The district court (district court in Prague) is usually competent in the case. Local jurisdiction is usually determined according to the defendant's place of residence or domicile in the case of a legal entity.

Do you have other questions or
would you like to discuss your
specific situation?

Arrange a consultation
JUDr. Vít Kučera, MBA
Vít has extensive experience in representing clients before domestic and foreign courts, especially in commercial disputes. He specializes in preliminary measures, which he also deals with in his publishing activities. Since 2013 he also serves as an arbitrator of the Football Association of the Czech Republic.
More information
Mgr. Martin Tůma, Ph.D.
Martin mainly deals with commercial cases, including disputes arising from unfair competition, damages or insurance claims. He likes to look for simple solutions to (seemingly) complex problems. He also deals with construction law, in connection with which he represents clients in negotiations with administrative authorities and before the courts.
More information
Mgr. Kateřina Obertová
Kateřina has been involved in litigation since the beginning of her long legal practice, during which she dealt mainly with disputes arising from civil and commercial law contracts, as well as cases concerning family law or property ownership. In advocacy, he bases himself on clarity and empathy, with which he tries to offer functional and practical solutions to clients.
More information
JUDr. Ing. Vít Švestka
Vít is a lawyer specializing in solving problems in the field of tax law before the tax authorities and the courts. He also acts as a tax advisor and thus can provide additional valuable advice and experience on how to reduce the risk of initiating proceedings at all. Vít also deals with corporate disputes. In addition to his legal education, he also holds a degree from the University of Economics in Prague, where he also participates in teaching and publishing activities.
More information
Mgr. Marie Timoščuková
Marie is an expert in labor law. Therefore, he also has extensive experience in representation in labor disputes in the field of labor law, from both sides of the “barricade”, that is, on the part of both employers and employees. Thus, it has not only successfully defended the validity of the dismissal, but also obtained many illegally withheld bonuses to employees.
More information
Mgr. Vojtěch Adámek
Vojtěch is an experienced lawyer specializing mainly in disputes over claims arising from contracts, including settlement of parties after termination of contracts, debt collection and disputes over compensation for damage (damages). He considers understanding the client's needs and finding effective and pragmatic solutions together, including extrajudicial termination of disputes, as the key to success.
More information
Další oblasti sporu