Korporátní spory

Korporátní právo je velmi široký pojem. A spory s ním spojené mohou vznikat v celé řadě situací. Zpravidla však jde o neshody osob, které společně založily společnost – a jejichž názory se později rozešly.Taková situace je nepříjemná, protože společníci se pak místo podnikání musí soustředit vzájemné právní souboje.

Aby bylo možné i nadále věnovat svůj čas podnikání, bývá lepší tyto nepříjemné (a mnohdy právně komplikované) záležitosti přenechat právníkovi. A co se v takovém případě nejčastěji řeší?

Jedním z častých případů je posuzování platnosti valné hromady. Na valné hromadě společníci rozhodují o nejdůležitějších záležitostech společnosti. O jednotlivých rozhodnutích se hlasuje. A přehlasovaný společník se s výsledkem ne vždy spokojí. V takovém případě musí podat ihned takzvaný protest a na něj navázat žalobou. Vše musí být podáno ve lhůtě a pečlivě odůvodněno. Nejlépe s odkazem na rozhodnutí Nejvyššího soudu, který svými rozhodnutími postup nižších soudů usměrňuje.

Další běžně řešenou věcí je takzvané právo na informace. Společník má totiž právo na valné hromadě i mimo ni požadovat informace o společnosti, nahlížet do jejích dokladů společnosti a kontrolovat údaje v nich obsažené v předložených dokladech. Tedy třeba žádat k nahlédnutí veškeré smlouvy za poslední dobu, kterými společnost prodávala či kupovala své nemovitosti. Nebo smlouvy, které se týkaly určité hodnoty. Jde tak o silný prostředek k tomu, aby měl každý ze společníků přiměřený přehled o společnosti, i když se neúčastní její každodenní činnosti a rozhodování. Někdy bývá žádost o informace používána jako takovýto prostředek ochrany práv společníka, jindy bývá žádost o informace zneužívána jako nástroj tlaku proti společnosti či jinému (obvykle většinovému) společníkovi. Když společnost žádosti nevyhoví, opět rozhoduje soud. A i zde existuje řada rozhodnutí, kdy Nejvyšší soud posuzoval, které informace mají být vydávány a které už ne. Tuto hranici je dobré znát – nebo alespoň odhadnout, protože ne vždy je úplně zřetelná.

V případě, že se ke společníkovi dostanou informace (ať již popsanou žádostí, nebo jiným způsobem), je potřeba je posoudit – zda je vše, co se ve společnosti dělo či děje, v souladu se zákonem. Tedy provést právní audit. Taková činnost má své místo zejména, pokud má některý ze společníků podezření, že druhý společník, případně jiná osoba, společnost poškodila. Typická situace nastává poté, co odejde (či je odvoláno) bývalé vedení společnosti a nový management zjišťuje, v jakém stavu mu byla společnost předána.

Popsaná prověrka pak často vyústí v závěry, podle kterých se bývalé vedení dopustilo protiprávního jednání, kterým způsobili společnosti škodu – za kterou jsou pak příslušné osoby odpovědné. Může se jednat o nevýhodný prodej či nákup majetku, nepřiměřené odměny, podezřelé obchody bez ekonomického smyslu a mnoho dalších variací na vyvádění majetku. Vznikla škoda? V jaké výši? Kdo konkrétně je za ni odpovědný? Není již vše promlčeno? Bude lepší podat žalobu, nebo rovnou trestní oznámení? Nebo snad obojí najednou? To vše (a ještě více) je potřeba zvážit předtím, než se zahájí konkrétní kroky.

Náhradu škody lze požadovat i po jiných osobách. Typicky jde o členy dozorčí rady, pokud byla společností zřízena. Škodu totiž nemusí způsobit pouze ten, kdo za společnost jedná (například v případě s.r.o. jednatel), ale i ten, kdo na něj má dohlížet. I zanedbání takového dohledu může mít za důsledek vznik odpovědnosti za škodu.

Členství v orgánu společnosti (a obecně jakékoli právnické osoby – tedy i např. spolků a dalších, byť i nepodnikajících právnických osobách) s sebou celkově přináší celou řadu povinností. Je-li do takového orgánu někdo zvolen, jmenován, či jinak povolán, musí tuto funkci vykonávat s nezbytnou loajalitou i s potřebnými znalostmi a pečlivostí. To, zda je této péče řádného hospodáře schopen, si musí každý vyhodnotit již po svém přijetí do funkce. Pokud takové péče schopen není, riskuje odpovědnost za škodu způsobenou tím, že na svoji funkci „nestačil“.

Toto je pak ještě více umocněno právě v případě obchodních korporací. Tedy typicky ve společnosti s ručením omezeným. Zde podle zákona jedná pečlivě a s potřebnými znalostmi ten, kdo mohl při podnikatelském rozhodování v dobré víře rozumně předpokládat, že jedná informovaně a v obhajitelném zájmu obchodní korporace. I z toho pravidla samozřejmě existují výjimky a ustanovení, která jej doplňují.

Náhrada škody není zdaleka jedinou sankcí, které může člen orgánu čelit. V případě, že člen statutárního orgánu obchodní korporace (tedy např. jednatel) opakovaně nebo závažně poruší své povinnosti, soud jej může vyloučit až na tři roky z výkonu funkce člena statutárního orgánu jakékoli obchodní korporace. V případě vykonávání funkce člena statutárního orgánu i přes stanovený zákaz pak takové osobě hrozí vyloučení z funkce až na 10 let. Tedy jej prakticky vyloučit z podnikání. Zcela samostatnou (a velice rozsáhlou) je „kapitola“ odpovědnosti v rámci trestního práva. Trestní zákoník zná mnoho trestných činů, kterých se může člen orgánu dopustit. A často velmi snadno.

V bezpečí přitom nemusí být ani společník, tedy „majitel“, resp. „spolumajitel“ společnosti. Pokud totiž pomocí svého vlivu v této společnosti rozhodujícím významným způsobem ovlivní její chování k její újmě, tuto újmu musí nahradit. Opět, až na výjimky. I společníkovi přitom hrozí vyloučení ze společnosti v důsledku porušování jeho povinností. Ze společnosti může v některých případech i jednostranně vystoupit.

Ať už se jedná o jakýkoli spor související s chodem obchodní korporace, i zde platí, že strategii je třeba velmi dobře promyslet. Neshody společníků se mohou snadno proměnit v množství vzájemně propletených sporů, ze kterých může vést jen dlouhá a velmi obtížná cesta. V každý okamžik je proto nutné dobře odhadnout svou pozici a pravděpodobný vývoj. Tedy vědět, zda je lepší jednat či zahájit útočné akce. Nebo také obojí zkombinovat. A právě s tím pomůže nejlépe advokát.

časté otázky

Co je dobré vědět o této oblasti?

Co dělat, když mi přišel (elektronický) platební rozkaz?

Řádně doručený platební rozkaz nabývá právní moci, pokud proti němu nepodáte do 15 dnů od doručení tzv. odpor proti platebnímu rozkazu, a to u soudu, který platební rozkaz vydal. Odporem vyjádříte nesouhlas s uloženou povinností a soud proto platební rozkaz zruší. Následně Vám běží lhůta, zpravidla 30 dní, ve které musíte uvést, z jakého důvodu s podanou žalobou nesouhlasíte. Pokud byste takové odůvodnění nedoplnili, soud by mohl rozhodnout rozsudkem pro uznání.

Jaký je rozdíl mezi výkonem rozhodnutí a exekucí?

Výkon rozhodnutí i exekuce představují možnost, jak donutit účastníka řízení ke splnění povinnosti i proti jeho vůli. Výkon rozhodnutí zajišťuje soud, exekuci naopak vybraný exekutor. V praxi je mnohem využívanější exekuce, a to zejména z důvodu efektivity a možného postihu více zdrojů majetku povinného.

Musím být v řízení zastoupen advokátem?

Obecně vzato není nutné být v řízení před soudem zastoupen advokátem. Výjimku tvoří řízení o dovolání, kasační stížnosti, řízení před Ústavním soudem a případy tzv. nutné obhajoby v trestních věcech. Zastoupení advokátem ve zbývajících řízeních však doporučujeme, a to zejména proto, že advokát klientovi doporučí nejvhodnější postup k ochraně klientových práv.

Kde mám podat žalobu? A kde odvolání?

Pro podání žaloby je nutné určit věcně a místně příslušný soud. Věcně příslušným je obvykle okresní soud (v Praze obvodní). Místní příslušnost pak zpravidla určujeme dle bydliště žalovaného, resp. sídla v případě právnické osoby.

Jak dlouho trvá soudní řízení?

Délka řízení závisí na řadě faktorů: zahlcení soudu, náročnost případu, aktivita účastníků (včetně podání opravných prostředků) či vytíženost znalců. Řízení v prvním stupni zpravidla zabere 6 - 30 měsíců, přezkum v následných instancích už je omezenější a proto se nejčastěji pohybuje v rozsahu 6-12 měsíců. Ceké řízení tak může zabrat zpravidla od půl roku do pěti let. Za určitou indikaci délky řízení pak lze považovat judikaturou určené hranice "nepřiměřeně dlouhého" řízení, jímž může být trestní řízení trvající déle než 3 roky a civilní řízení trvající přes 6 let.

Máte další otázky nebo
byste rádi probrali Vaši
konkrétní situaci?

Domluvit konzultaci
JUDr. Vít Kučera, MBA
Vít má bohaté zkušenosti se zastupováním klientů před tuzemskými i zahraničními soudy zejména v obchodních sporech. Specialistou je zejména na předběžná opatření, kterým se věnuje i ve své publikační činnosti. Od roku 2013 také působí jako rozhodce Fotbalové asociace ČR.
VÍCE INFORMACÍ
Mgr. Martin Tůma, Ph.D.
Martin řeší převážně obchodní kauzy, včetně sporů z nekalé soutěže, o náhradu škody či pojistná plnění. Rád hledá jednoduchá řešení (zdánlivě) složitých problémů. Věnuje se i právu stavebnictví, v souvislosti se kterým zastupuje klienty i při jednáních se správními orgány a před soudy.
VÍCE INFORMACÍ
Mgr. Kateřina Obertová
Kateřina se soudním sporům věnuje od začátku své dlouholeté advokátní praxe, během které řešila zejména spory z občanskoprávních a obchodněprávních smluv, a také případy týkající rodinného práva či vlastnictví nemovitostí. V advokacii si zakládá na srozumitelnosti a empatii, se kterou se snaží klientům nabízet funkční a praktická řešení.
VÍCE INFORMACÍ
JUDr. Ing. Vít Švestka
Vít je advokát se specializací na řešení problémů v oblasti daňového práva před finančními úřady i soudy. Působí i jako daňový poradce, a tak může poskytnout další cenné rady a zkušenosti, jak snížit riziko, že k zahájení řízení vůbec dojde. Vít se zabývá také korporátními spory. Vedle právnického vzdělání má i titul z Vysoké školy ekonomické v Praze, kde se dále podílí na pedagogické i publikační činnosti.
VÍCE INFORMACÍ
Mgr. Marie Timoščuková
Marie je odbornicí na pracovní právo. Má proto i bohaté zkušenosti se zastupováním v pracovněprávních sporech v oblasti pracovního práva, a to z obou stran „barikády“, tedy jak na straně zaměstnavatelů, tak i zaměstnanců. Úspěšně už tedy nejen uhájila nejednu platnost výpovědi, ale také již zaměstnancům vymohla mnoho nezákonně zadržovaných odměn.
VÍCE INFORMACÍ
Mgr. Vojtěch Adámek
Vojtěch je zkušený advokát specializující se zejména na spory o nároky ze smluv, včetně vypořádání stran po ukončení smluv, vymáhání pohledávek a spory o náhrady újem (škod). Za klíč k úspěchu považuje porozumění potřebám klienta a společné hledání efektivních a pragmatických řešení, včetně mimosoudních ukončení sporů.
VÍCE INFORMACÍ
Další oblasti sporu